Mikä Meitä Kaikkia Yhdistää

”Kiitos että liityit seuraamme. Juuri nyt elämme suuren epävarmuuden keskellä ja tuntuu että kaikki muuttuu”. ”Lukuisia ihmisiä joiden elämä on mennyt täysin sekaisin”. ”Ihmiset ovat menettäneet työnsä ja tulonsa”.

Julian Huxley kirjoitti, että kulttuurisen siirtymisen ja muutoksen peruselementit ovat psykologisia.
Ikimuistoisista ajoista lähtien rituaaleja on käytetty todellisuuden ja tosiasioiden muuttamiseksi.
Rituaali on psykologinen psykodraama. Se on tietoisten, harkittujen tekojen sarja. Tarkoituksena aiheuttaa muutos rituaaliin osallistujassa. Muutoksen primus motor sijaitsee ihmisen pään sisällä. Paikassa missä ajatuksemme ja näin ollen todellisuutemme syntyy.

Tervetuloa Shöyhyn

Rituaalin perimmäinen tarkoitus on muuttaa osallistujan psyykettä ja ajattelua. Muokkaamalla edellä mainittuja, muutetaan osallistujan käyttäytymistä ja tekoja. Kyseessä on uskonnollinen draama, missä osallistujat ovat sekä katsojia ja osallistujia. Pyrkimyksenä on rituaalin avulla aktivoida niitä mielen alueita, joita jokapäiväiset rutiinit ja askareet eivät kosketa.

Rituaalit ovat keino juurruttaa uudet ajatukset SINUUN.
Rituaalin mekanismi muutokseen pyrkimisessä on usein hyvin hienovarainen. Uusien mielipiteiden ja ajatusten yhteen sulauttuminen, magneettinen veto, mikä vetää kohti vastustamattomasti.
Siirtymisen hetkellä tieto, ohjeet tiedon käyttämisestä, sekä tietoon liitetyt symbolit ja niiden käyttötarkoitukset synnyttävät uuden kielen, minkä avulla yhteisön jäsenet kommunikoivat vihkimisen jälkeen.

On erittäin tärkeää huomioida, että rituaali ei aina ole tietoinen kokemus siihen osallistuville ihmisille. Voit olla rituaalissa vihittävä täysin tietämättäsi miten tapahtumat ympärilläsi vaikuttavat sinuun syvemmällä tasolla.

Autuaan tietämättöminä he vapaaehtoisesti osallistuvat rituaaliin.

Vihkimisrituaalin ensimmäinen vaihe on puhdistuminen. Tehokkain tapa puhdistaa vihittävä, on eristää hänet arkipäiväisistä rutiineistaan.
”Harrastuspaikat pysyvät suljettuina ennalta määräämättömän ajan”. ”Työmatkustusta on pyrittävä välttämään”.

Vihittävä eristetään myös jokapäiväisten sosiaalisten kontaktien ja paikkojen piiristä.
”Pysy kotona, suojaa itsesi, suojaa järjestelmää. Pysy kotona”. ”Kaikkien on pysyttävä kotona”. ”On täysin selvää, että jos emme pysy kotona niin…”. ”Pidä huoli itsestäsi, mutta tee se kotona”.

Näin olet ulkopuolisena, eristettynä, puhdistettavana ja lopulta puhdistuneena.
”Näinä poikkeuksellisina aikoina meidän on pysyttävä kotona”. ”Meidän on pidettävä fyysistä etäisyyttä ihmisiin joita rakastamme”. ”Miten voimme muuttaa elämäämme välttääksemme suorat kontaktit toisiin ihmisiin”. ”Välttäkää toisia ihmisiä”.

Kun jokapäiväiset säännöt ja käyttäytymismallit halutaan pyyhkiä pois, normaalista eristäminen on keskeinen elementti. ”Entiset toimintatapamme eivät tule palaamaan”.

Eristämisen aikana vihittävän aisteja ja aistimuksia ohjataan ja rajoitetaan. Kaikkea mitä vihittävä näkee, kuulee, koskee ja haistaa pyritään tarkoituksenomaisesti kontrolloimaan, kun se liittyy suoraan asiaan. Tarvittaessa ylipapit ja papittaret kuormittavat, muokkaavat, kaventavat ja jopa poistavat aistiärsykkeitä. Rituaali on tietoisten, harkittujen tekojen sarja, joiden tarkoituksena on aiheuttaa muutos rituaaliin osallistujassa.

Näin uusi valo pääsee sisään juuri avatun uuden ikkunan kautta. ”Jokaisella sukupolvella on korkeampi tarkoitus. Meille se tarkoittaa kotona pysymistä”.

Kun ei pääse mihinkään muualle, kuin sinne minne on sallittua, on kuin eläin häkissä. Näin vihittävä voi pakosta joutua kohtaamaan itsensä. Sisäiset varjonsa, jotka ovat olleet haudattuna jossain syvällä, missä ne ovat uinuneet piilossa jokapäiväiseltä.

Ranskalainen geologi Michel Siffre oli heikossa kunnossa vietettyään yhdeksän viikkoa eristyksissä maan alla.

Vihkimys ei ole vain antautumista. Rituaaliin kuuluu uhrilahja. Jotain konkreettista, jonka voi tuntea aisteillaan ja jotain aineetonta, kenties haitallisesta ajatusmallista luopumista. Kun jotain annetaan, niin jotain myös otetaan; alistumisen ele, kuppi verta, savi joka muotoillaan uuteen muotoon.
”Olemme keskellä dramaattista muutosta”.
Rituaali uudelleen järjestää vihittävän todellisuuden, käytettiinpä sitten dramaattista, usein julkista toimintamallia, tai juonikkaan hienovaraista lähestymistapaa.

Toistoa käytetään illuusion iskostamiseksi vihittyyn. ”Uusi normaali”. ”Tämä on uusi normaali”. ”Sosiaalinen eristäytyminen on uusi normaali”. ”Meidän on vain hyväksyttävä tämä uusi normaali”.

Hyvin usein rituaaleihin osallistuvat pitävät maskia kasvoillaan. ”New York on Saksan tavoin kehottanut asukkaitaan käyttämään kasvomaskeja julkisilla paikoilla”. ”Katukuvassa näkyy ihmisiä kasvomaskeissaan”. ”Jatkossa lentokoneella matkustavien on pidettävä kasvomaskia”. ”Kaikilla tässä kassajonossa olevilla ihmisillä on kasvomaski”.
Ennen kuin uusi sopivampi identiteetti voi syntyä on vanha identiteetti, ja ennen kaikkea EGO, nujerrettava mahdollisimman nopeasti. Piilossa, piiloutuneena maskiin, vihittävä kykenee helpommin ylittämään vanhassa identiteetissä vallitsevat rajoitteet ja luomaan itsensä uudelleen.

Toinen tapa rituaalin suorittamiseen on TRAUMAN aiheuttaminen. Erityisen tehokas tapa on ruokkia ja lietsoa kuoleman pelkoa. ”Ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä”. ”Italiassa kuolonuhrienmäärä ylitti kahdenkymmenentuhannen”.
Usein kuolema tuodaan rituaalin aikana ihmisten tietoisuuteen näytösomaisesti. ”Luulin, että kuolen varmasti”.  ”Kun suljin silmäni olin varma, että en enää koskaan herää koska kuolen”.

Vasta kun kuolema on kohdattu, voi vihittävä symbolisesti suorittaa ylösnousemuksen. Tämän jälkeen hän totisesti on uudesti syntynyt.
”Sitä menee nukkumaan yhdessä maailmassa ja herää täysin uudessa maailmassa”.

Rituaalin tämä osa voidaan toteuttaa tarkoituksellisen epäselvästi ja hämmentävällä tavalla. Todellisuudessa kuitenkin kaikki on erittäin huolellisesti ohjattua ja koordinoitua. ”Uutisista hyvää iltaa, epävarmuus on kaikkialla ja tuntuu, että kaikki muuttuu”.

Tällä tavalla siirretään rajoja ja tavoitteita. Tämän seurauksena vihittävälle tulee mahdottomaksi löytää kiintopistettä, jonka pohjalta hän kykenisi tekemään loogisia päätelmiä. ”Yritämme hahmottaa miten selvitä tästä tulevina viikkoina. Se tulee olemaan erittäin haastavaa tilanteen muuttuessa päivittäin”.

Syvän hämmennyksen ja eksyksissä olemisen tunteen luominen vihitylle on avain rituaalin onnistumiseen. Tapahtumien arvaamaton eteneminen luo ahdistuksen, joka vie vihittävän yhä kauemmaksi todellisuudesta. Näin vihittävä on entistäkin herkempi Pavlovilaiselle ehdollistamiselle.

Järjen nukkavierut rippeet.

Rituaalin lopussa entinen elämäntapa hylätään ja sen alta nousee esiin uusi, sopivampi elämäntapa. Tämä on rituaalin toinen vaihe. Muutos.

Samalla aikaan kun vanha symbolisesti kuolee, vihittävä siirtyy uuden kynnykselle, eräänlaiselle korkean kuumeen aikana usein koetulle kiirastulen raja-alueelle. Vihittävän puhdistuessa, kaikki vanha pyyhitään pois, kunnes jäljellä on puhdas valkoinen. Tabula rasa, johon maalataan uusi vallitseva todellisuus. Vihittävä prosessoidaan, häneen iskostetaan uusi  koodi, minkä mukaan ympäröivä maailma ja hänen paikkansa siinä jäsentyy.
”Oikeasti, tämä tulee olemaan muodonmuutos, tämä on muodonmuutos niin henkilökohtaisella, sosiaalisella, kuin myös  järjestelmätasolla. Emme tule koskaan palaamaan entiseen”.

Uudelleen muokattuna vihitty syntyy tähän uuteen uljaaseen maailmanjärjestykseen mikä odottaa tunnelin päässä.
”Meidän on katsottava eteenpäin ymmärtääksemme miten tämä kokemus muuttaa meitä tai miten sen pitäisi muuttaa meitä”.

Nyt olemme saapuneet rituaalin kolmanteen vaiheeseen. Integraatioon.
”Kaikki haluavat vain tietää, onko tämä uusi todellisuutemme”. ”Asiantuntijoiden mielestä olemme uudistuksen keskellä”. ”Huomasimme astuneemme uuteen normaaliin”. ”Koska palaamme takaisin normaaliin”? ”Tämä on hyvin poikkeuksellinen ajankohta ja meidän on vain hyväksyttävä uusi normaali”. ”Onneksi tässä kaikessa meitä yhdistää yksi asia, olemme kaikki yksin”.

Kuulostaako juuri lukemasi mitenkään tutulta?

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Mikä Meitä Kaikkia Yhdistää”

Jätä kommentti